De Europese Unie is al jaren actief bezig met beleid en subsidies om de volwasseneneducatie in EU-lidstaten te stimuleren. De grote vraag is: Wat levert dit beleid op? In ‘De volwasseneneducatie in Europees perspectief’ een artikel uit de reeks Leren in de educatie, Lesgeven, begeleiden & faciliteren laat Bert-Jan Buiskool zien hoe het beleid zich sinds 2000 heeft ontwikkeld en wat de impact is op de EU-lidstaten, met speciale aandacht voor Nederland. Een interessant artikel over de opbrengsten en uitdagingen van dit beleid. Voor iedereen die interesse heeft in de Europese dimensie van Leven Lang Leren en de laatste ontwikkelingen in Nederland.

> Lees het artikel ‘De volwasseneneducatie in Europees perspectief’

 

Over de auteur
‘De kwantitatieve doelstellingen van het Europees beleid voor deelname van volwassenen aan leren zijn nog niet behaald. Dit geldt met name voor de doelgroepen die het meest zouden kunnen profiteren van leren. Kun je hiermee stellen dat het Europees beleid heeft gefaald? Of is het nog te vroeg om te oordelen en heeft het EU-beleid juist een kiem gelegd voor de toekomst?’
Bert-Jan Buiskool (1977) is senior onderzoeker en directeur van Ockham IPS, een onderzoeksbureau dat zich bezighoudt met vraagstukken rond onderwijs, arbeidsmarkt, sociale zekerheid en Europees beleid.